Sufi Haraki Daie Murabbi

.:Moga Dagang kita diterima ALLAH:. "Ssghnya,Jihad mengajar kita bahawasanya ISLAM itu umpama sepohon pokok yang tidak mungkin tumbuh melainkan di atas titis darah dan air mata"

Sesungguhnya setiap detik dalam hidup ini ialah pilihanraya..kita masing-masing mendambakan suatu jawapan yang menatijahkan kepada yang benar dan lurus keatas setiap persoalan ..
Bilamana berlakunya konflik untuk memutuskan keputusan diatas sesuatu persoalan,maka berlakulah pilihanraya tersebut yang semestinya jawapannya berbentuk ya ataupun tidak..

Fatwa hati boleh diminta kiranya sesuatu pilihan perlu dibuat sedangkan 2 pilihan tersebut tidak pernah disebut hukum halal haramnya di dalam al-quran dan hadis.Cerita Kabi Kushi Kabi Gam pernah mengajar kita untuk mengimplimentkan amalan ini dalam hidup… ‘pejamlah mata dan mintalah kata hati sambil menyebut nama ibu dan ayah’…Hebatkan??
Itu versi Hindustan..Bagi kita yang bergelar muslim lagi mukmin,selain istikharah meminta petunjuk dari ALLAH yang menjadi sumber utama keputusan kita,fatwa hati boleh digunakan untuk memutuskan perihal menda kecil-kecil dan meminta kita memberi jawapan yang segera untuk membuat keputusan...

Secara tuntasnya,setelah hati berfatwa,sesuatu perbuatan baik itu akan disusuli dengan rasa ketenangan dari dalam diri dan sesuatu kejahatan/dosa akan disusuli oleh rasa gelisah dan keluh kesah.Semestinya hati yang bersih akan memberikan fatwa yang tepat dan jawapan yang benar keatas setiap persoalan yang dilontarkan oleh diri,dan hati yang kotor kebiasaanya akan didampingi dengan hawa nafsu yang selalu bertarung dengan kebenaran ubtuk terus menang.

Moralnya..sama-sama lah kita menjaga hati menjaga ibadat memberi ubat dan pengisian yang secukupnya kepada hati agar dapat terus berperanan memberikan fatwa yang benar yang dalam menunjuki kita untuk terus berada pada jalan yang benar yang selari dengan perancangan Allah ..

*rujuk Hadis Ke-27(Nilai kebaikan dan kejahatan), Matan Arbain tulisan Imam nawawi..

0 comments: